PC-s szobakorrekció: Cavern – Equalizer APO

Cavern QuickEQ

A szobakorrekció elengedhetetlen a házimoziban, PC-t használóknak szeretnék bemutatni egy megoldást, hogy hogyan tudnak az AVR-ek önbemérőjén túli magasabb szintre lépni. A módszer fő korlátja, hogy jelenleg még csak 7.1-es rendszerekig működik tökéletesen, az Atmos szerelmeseinek továbbra is más forrás után érdemes nézni, ha nem akarnak belebonyolódni a témába.

A módszer működik többféle kimenet esetén, legyen az akár digitális vagy analóg. Tökéletes HDMI-vel, optikaival, de akár az alaplapi hangkártya jack kimeneteivel is. Konfiguráció és egyéni preferenciák kérdése, hogy ki mit használ. Nekem pl. még az íróasztalon lévő kis hangdobozaim is be vannak kalibrálva az alábbi módszer segítségével.

Pro

  • hatalmas variálhatóság és szabadság a beállítások terén
  • fázishelyes EQ (hibrid konvolúció)
  • kiemelkedően jó mélykezelés
  • szinte korlátlan számú filtert használhatunk

Kontra

  • nincs Atmos támogatás
  • könnyű elveszni a beállításokban
  • nem fog szólni ha hülyeséget konfigurálunk, simán megengedi
  • rendszertől függően 6-12dB hangnyomást is veszíthetünk a digitális korlátok miatt
  • ha PC-n kívül más forrásunk is van, az megnehezíti a használhatóságot és kompromisszumokra kényszerülünk

Nem mutatom be a programok minden lehetőségét, de amit igen, azt igyekszem kezdők számára is könnyen végigkövethetővé tenni.

Szükséges eszközök

Szükségünk van egy forráskészülékként használt PC-re, egy kalibrációs fájllal rendelkező mérőmikrofonra (legelterjedtebb és ajánlott az USB csatlakozós UMIK1) illetve két plusz szoftverre.
A programok közül egyiknek sincs nagy erőforrás igénye, így nem kell hozzá erőművet építeni.
A mérőmikrofonhoz ajánlott egy a képen lévőnél méretesebb állványt is beszerezni.

miniDSP UMIK1 mikrofon

Equalizer APO (Audio Processing Object)

A szoftvert ingyenesen letölthetjük az alábbi linkről: LINK

A programmal valós időben manipulálhatjuk a Windows hangkimenetét. Ez a szoftver fogja nekünk végezni magát a processzálást, tehát az EQ-t, hangsugárzók időzítését, csatorna jelszintek kiegyenlítését illetve a keresztváltást is. Az AVR-ünknek, processzorunknak a DA átalakításon és erősítésen túl már nem lesz több dolga a számítógépből kimenő jelünkkel, nem kell tovább módosítania.

Fontos! Minden esetben Direct Sound (DS) hangkimenetet válasszunk, mert pl. a WASAPI és ASIO is “kikerüli” az EQ APO-t, a benne lévő beállítások nem futnak le. A másik lényeges beállítás a lejátszónkban HDMI kimenet esetén, hogy HDMI pass-through-t, más néven közvetlen hangtovábbítást nem szabad használnunk. PCM-ben kell kiküldenünk a digitális jelet, mert a tömörített hangfolyamon nem tud módosításokat végezni az EQ APO.

A program telepítése után az első induláskor megnyílik a Configurator, itt ki kell választanunk, hogy melyik kimeneten legyen aktív az EQ APO. A példámban ez egy hangkártya analóg kimenete lesz. Miután leokéztuk, kér egy újraindítást, csak ezután élesedik. HDMI esetén is ugyanez a beállítás menete.

EQ APO configurator

A továbbiakban itt nem lesz dolgunk, a beállításokat a Configuration Editorban készítjük.

Első indításkor az alábbi felület fogad. Felül 1-3-ig számozva sorokat látunk a config.txt-n belül. A program sorról-sorra hajtja végig az utasításokat / filtereket. A második sorban egy Include van ami behivatkozik egy másik fájlt ami szintén utasításokat tartalmaz. Ilyenkor a sorrend úgy néz ki hogy lefut az első sorban lévő Preamp, aztán az example.txt-ben lévő összes sor (amit most nem látunk, csak ha benyitnánk azt is) és csak utána a harmadik sorban lévő EQ. Fontos, hogy ezt a sorrendet megértsük, mert a továbbiakban is lesz jelentősége. A config.txt-t nem mozgathatjuk az eredeti helyéről, de a behivatkozott fájlok bárhol lehetnek a számítógépünkön, rendszerezzük úgy őket, ahogy nekünk kényelmes!

EQ APO Configuration Editor

Erre a három sorra viszont most nincs szükségünk, töröljük ki őket a piros mínusz Remove gombokkal, hogy egy üres panelt lássunk!

Fontos! Hiába hozunk létre itt új fájlokat és nyitunk meg új füleket, csak a config.txt-ben lévő utasítások és az abba behivatkozott további fájlok utasításai fognak lefutni.

EQ APO Configuration Editor empty

Itt egyelőre végeztünk, bezárhatjuk a jobb felső X-el, vagy letehetjük tálcára. A továbbiakban a program az operációs rendszerünkkel együtt indul és a háttérben fut, nem szükséges minden alkalommal megnyitnunk, csak ha módosítani szeretnénk valamit. Áttérhetünk a következő szükséges programra.

Cavern – Quick EQ

A szoftvert ingyenesen letölthetjük az alábbi linkről: LINK (Cavern Driver amire szükségünk van) Nagy köszönet érte a készítőnek, Bencének!

A programra tekintsünk úgy mint az processzorunk vagy AVR-ünk önbemérője. Végigméri a dobozainkat és egy fájlba menti a beállításokat, mint csatorna jelszintek kiegyenlítése, időzítés (távolságok), EQ és keresztváltási beállítások. Ezt a fájlt fogjuk megadni az EQ APO-nak.

A dokumentáció menüpont alatt rengeteg hasznos dolgot megtudhatunk a programról, mindenképpen ajánlott átolvasni, én most csak az általam is használt minimumra térek ki.

A program telepítést nem igényel, letöltés után csomagoljuk ki egy tetszőleges könyvtárba és futtassuk a Cavern.exe-vel!

A Windows Hang beállításaiban legyen kiválasztva az általunk használt konfiguráció (5.1 vagy 7.1 stb.)!

Előkészületek: Mérés előtt azt tanácsolom, hogy az erősítőnkön manuálisan hangoljuk össze a dobozaink hangnyomásszintjeit (CH LEVEL) a fő hallgatói pozícióban mérve. Ehhez használhatjuk az önbemérőjét vagy csinálhatjuk manuálisan REW-el, esetleg kézi hangnyomásmérővel. Ha jól sikerült, akkor a Cavern Quick EQ lefuttatása után a Gain értékeknél megközelítőleg egyező számokat kell majd látnunk csatornánként.
Az erősítőben minden korrekciót kapcsoljunk ki ezenkívül ami belenyúlhat a hangba!
Kapcsoljuk ki az EQ-t (önbemérőt pl. Audyssey), a távolságokat állítsuk nullára (ez az időzítés), kapcsoljuk ki a crossovert (állítsunk minden dobozt Large-ra), minden doboz kapja meg a teljes frekvenciatartományt. A subwoofer mód legyen LFE! Ha hangkártyát használunk, ott is legyen kikapcsolva minden olyan beállítás ami belenyúlhat a hangba!

A fentebbi beállítások arra vonatkoznak ha kizárólag csak pc-t használunk és nincs más forráskészülékünk. A bejegyzés legaláján kitérek kicsit arra is, hogy mit tehetünk ha más lejátszónk is van a PC mellett.

Cavern indítása után az alábbi képernyő fogad. Itt nem kell elvesznünk a részletekben, esetemben kiválasztom a PC-ready presets blokkban, hogy 7.1 Surround setupot használok és rákattintok a jobb felső sarokban lévő Quick EQ gombra a továbblépéshez. A szoba méretének beállítása stb. esetünkben nem szükséges.

Cavern kezdőképernyő

Quick EQ

A Microphone menüpont alatt kiválasztjuk a bemérőmikrofonunkhoz (esetemben UMIK1) járó 90fokos kalibrációs fájlunkat és kiválasztjuk az eszközt.

A mikrofont a fő hallgatói pozícióban a mennyezet felé nézve helyezzük el fülmagasságban! A közvetlen közelében ne legyen semmi, lehetőség szerint ne üljünk be mellé! Én pl. a kanapé fejtámláját is le szoktam venni.

Cavern Microphone

Setup menüpont alatt vannak a főbb beállítások. Az FFT hosszát jobb ha fentebb állítjuk, de maradhat akár az itt látható default értéken is. Kisebbre ne vegyük!
Az “Apply subsonic filtering” bepipálva levágja a dobozainkról azt az alsó frekvenciatartományt amivel már nem boldogulnak.
DCI / Cavern: Cavern beállítás esetén egységes hangnyomáson fog megszólalni minden dobozunk, DCI esetén a surroundok 3dB-el halkabbak lesznek mint a front szekció. Természetesen hallgatói pozícióra kalkulálva.
Target curve (célgörbék): Room Curve az általánosan ajánlott, ez a mélytartománytól a magas felé lejt. Tehát mélyben kis kiemelés, magasban ejtés. A flat egyenletes frekvenciatartományt ígér, de a legtöbbek füle ezt mélyben szegénynek, magasban soknak fogja érzékelni. Az X-Curve egy mozis szabvány, ez valamelyest hasonlít a Room Curve-re, de magasból még kevesebbet fogunk kapni. Érdemes kipróbálni ezt a hármat és ízlés szerint választani.

Room Curve:
200Hz-től 20Hz-ig emelkedik 3dB-t, 1kHz-től 20kHz-ig csökken 3dB-t
X-Curve:
2kHz-től 10kHz-ig csökken 3dB-t, 10kHz-től 20kHz-ig csökken 6dB-t

Ezeket a beállításokat bemérés után is változtathatjuk és kiexportálhatunk különböző verziókat, nem kell minden változtatás után újra mérni.
A Target EQ resolution legyen „Var”! (A beállítás leginkább az elkészült filterek számára lesz hatással.)

A “Show advanced features”-t bepipálva kapunk további lehetőségeket (amiket én általában nem szoktam használni). Megadhatjuk, hogy mely tartományra készüljön a korrekció (ajánlom a teljes tartományt!). Centerhez-szubhoz vannak különböző “szimulált hatások”, illetve itt található a völgy korrekció. A Valley correction-t ha kipipáljuk, akkor az olyan nagyobb kioltásokat amik szerinte a kevés mérési pontból adódó mérési hibák és valószínűleg nincsenek jelen a szoba/terem nagy részében, azokat nem is próbálja meg felhúzni.

Cavern Setup

A következő számunkra fontos fül a Crossover. Ha sztereó rendszerünk van vagy nem rendelkezünk mélynyomóval, akkor mindkét csúszkát húzzuk el baloldalra „Bypass”-ra (viszont ha házimozink van, akkor EQ APO-ban az LFE sávot át kell keverni a frontokra, különben elveszítenénk a tartalmát.). A screen crossover a frontokra és centerre, a surround pedig értelemszerűen a hátterekre vonatkozik. Az itt megadott frekvencia alatti tartományt az adott dobozokról át fogja keverni a mélynyomóra. Crossoverből én Cavern-t ajánlom, használom. Clipping protection-t nem szükséges bepipálni, ezt később manuálisan fogjuk megfelelően beállítani az EQ APO-ban (Peak Gain).

A crossover beállítása a mérésre nincs hatással, a mérés lefuttatása után is játszhatunk a csúszkákkal és kiexportálhatunk többféle variációt, nem szüksége több mérést indítani itt sem.

Cavern Crossover

Ha ezek megvannak, indulhat a mérés a Start gombra kattintva! A mérés lefutása után valami hasonlót kell látnunk ha minden rendben ment. A gain értékeket én karikáztam be, ha itt egymáshoz hasonló értékeket látunk minden csatorna esetén, akkor jól végeztük el a korábban javasolt csatorna jelszintek kiegyenlítését.

Többször felmerül kérdésként, hogy milyen hangerőn, hangnyomással mérjünk. Jó eséllyel mindenki hallotta már a saját erősítője önbemérőjét. Fülre közelítsünk ehhez, de lehet valamival hangosabb is. Nincs kőbe vésett beállítás, ha megvan az elégséges hangnyomásszint, akkor jelentős eltérések nem lehetnek emiatt. Szóval ne mérjünk túl halkan és annyira hangosan sem, hogy leégessük a hangszóróinkat.

Multi-mic menüpont segítségével végezhetünk több pontos mérést.
A fő hallgatói pozícióban történt mérés után megnyomjuk a „Add this result as reference” gombot, a program ehhez számolja majd a dobozok késleltetését. Utána mérünk egy újat pl. innen balra majd „Add this result to average”, egyet jobbra majd „Add this result to average” és végül rákattintunk a „Calculate average” gombra.

Cavern mérés

Következő lépésként kattintsuk a Start melletti Export/import-ra. Itt a bekeretezett “Export to Equalizer APO” gombbal tudjuk kimenteni a számunkra szükséges txt fájlt. Ez tartalmazza majd a korrekciókat és crossovert.

A középső blokkban bekeretezett Export és Import gombokkal lementhetjük és betölthetjük az elvégzett mérést ha esetleg újra megnéznénk vagy más beállításokkal exportálnánk ki másik txt-t.

Cavern export

A kiexportált fájlunkat ha benyitjuk egy egyszerű szövegszerkesztőben, akkor az alábbiak szerint néz ki (persze nem lesz színes mint az enyém, az csak a szemléltetésképpen készült). Én ezt fel szoktam darabolni, hogy a különböző beállításokat kényelmesen tudjam kezelni, de ezt a videóban bemutatom. Amit mindenképpen ajánlok, hogy a türkizzel jelölt crossover részt és a zölddel jelölt EQ részt mentsük ki külön fájlokba. Az egyiket elnevezem crossover.txt-nek (ebbe kerül az első 10 sor), a másikat pedig EQ.txt-nek (ebbe kerül a 11. sortól a végéig terjedő rész). Ezt a két fájlt másoljuk be a c:\Program Files\EqualizerAPO\config\ könyvtárba a config.txt mellé! (Ha máshová telepítettük az EQ APO-t, akkor természetesen oda.)

Cavern txt

Térjünk vissza az EQ APO Configuration Editor-ba

Korábban kitöröltünk belőle minden sort, így az üres felületet és az Analysis panelt kell látnunk. Kattintsunk a kis zöld plusz gombra, majd Control és Include. Tallózzuk ki a crossover.txt-t, majd ugyanezeket a lépéseket tegyük meg az EQ.txt-vel is. A sorrend fontos, első sorban legyen a crossover és a másodikban az EQ! Így pl. ha sztereó zenét szeretnénk hallgatni kizárólag a frontokon mélynyomó nélkül, de EQ-val, akkor az első sorban lévő kis power gombra kattintva deaktiválhatjuk a crossover.txt-t az összes benne lévő utasítással együtt.

EQ APO include

Ha hozzáadtuk mindkét fájlunkat, alul az Analysis panelt váltsunk át az LFE csatornára és ellenőrizzük a Peak gain értékét. Ezt ki kell hoznunk nullára! Esetünkben +3.4dB az értéke, tehát csökkentenünk kell.

EQ APO Peak Gain

Nem csökkenthetjük magában az LFE csatornát, mert akkor elcsúszna a többihez képest, minden csatornából egységesen le kell húzni ezt az értéket. Ha itt negatív számot látnánk, akkor pedig értelemszerűen hozzáadnánk. Lényeg, hogy nulla legyen az LFE csatorna esetén. Az nem okoz problémát ha negatív (csak hangnyomást veszítünk), viszont ha pozitív, akkor előfordulhat olyan eset, hogy “klippelhet” a szubunk. Többi csatorna esetén sem lehet itt pozitív érték, de valószínűleg nem is lesz, az LFE csatornán szokott előfordulni, arra keverünk plusz tartalmat a crossoverekkel.

3.4dB-t úgy tudunk legegyszerűbben csökkenteni minden csatornán, ha a harmadik sorban hozzáadunk egy Control/Channel filtert amit ALL-ra állítunk, majd a negyedik sorban hozzáadunk egy Basic filters/Preamp-ot aminek adunk egy -3.4dB-es értéket. Ezzel a Peak gain át is váltott 0dB-es értékre, ami nekünk tökéletes.

EQ APO Peak gain korrekció

Ha sikerült végigmenni a lépéseken, akkor gratulálok, jó mozizást! 🙂 A rendszerünk 6-7, de akár 10dB-el is halkabb lehet a megszokottól ugyanazokon a beállításokon, ezen ne lepődjünk meg! Sajnos elkerülhetetlen (a pozitív EQ-k és a crossoverek miatt kell kompenzálnunk). Tekerjük fentebb! 🙂

Ha több forrást is használunk a PC mellett

Fentebb ígértem, hogy kicsit kitérek erre.
Ha több forrásunk van a PC-n kívül, amiken használnánk az erősítő saját szobakorrekcióját és a crossover sem kapcsolható ki külön bemenetenként vagy direct móddal, akkor kénytelenek vagyunk crossoverrel együtt mérni, így elkészíteni az EQ-t. Az erősítő szobakorrekciója viszont mindenképpen legyen kikapcsolva azon a kimeneten amire a PC-s korrekciót készítjük!
A Cavern mérőjele ilyenkor minden dobozon szubbal együtt szólal meg és ehhez is készíti el az EQ-t. Mérés előtt nem kapcsoljuk ki a crossovert az erősítőnkön vagy processzorunkon, a Cavern Quick EQ Crossover fülén pedig bypass-ra húzzuk a csúszkákat.
Ha nem így tennénk és kikapcsolt AVR crossoverrel mérnénk végig a dobozainkat majd utólag kapcsolnánk azt vissza, akkor az EQ-zás lépése megelőzné a keresztváltást és pl. a front csatornák 80Hz alatti tartománya a frontokra készült EQ-val kerülne át a szubcsatornára, ami komoly hiba.

Amit ilyenkor szerintem még érdemes lehet megtenni, hogy az EQ elkészítése előtt a hangnyomásszintek összehangolásán kívül már rendbetesszük az időzítéseket is, hogy a crossover ponton viszonylag szépen váltson amikor az EQ-k készülnek. Ez ilyenkor a házimozi erősítőnkön történik természetesen, rendszerint a hangdoboz távolságok beállításával. Ennek a hogyanjára ebben a posztban nem térek ki.

Ha csak PC-t használunk, akkor könnyű dolgunk van. Crossover nélkül mérünk Cavern-el, minden csatorna megkapja
a maga korrekcióját. EQ APO első lépésében lesz a crossover, átirányítjuk az LFE csatornára amit át kell, aztán utána kapják meg a csatornák a korrekciójukat.

Kiegészítő videó tutorial

Nem mutatom be a program minden legapróbb részletét, csak amolyan gyors ismertető és walkthrough videó lenne azokkal a beállításokkal, ahogyan én használom. A vállalkozó szelleműek nyugodtan kísérletezzenek különböző konfigurációkkal!

Utóellenőrző mérések készítése REW-el

https://bassmanagement.hu/rew-multi-ch-utoellenorzo-meresek/
Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email